*Though I didn't make it to Iraq,neither Turkey,I still gathered some info about the visas.English is available at the end.

抵達馬里萬(Marivan),從伊朗進入伊拉克的其中一個地方。

 

在阿富汗認識的波蘭朋友提醒我,他會在3/15由皮蘭沙赫爾(Piranshahr)過關進入伊拉克,說是歐盟國家可以在邊境拿簽證。

而我在網路上得知的最近消息,是在2012年由土耳其入關失敗,不知道在伊朗方會是如何的狀況,我決定去試一試。

 

當時的狀況是如此:我若去試,成功了就可以抵達蘇萊曼尼亞(Sulaymaniyeh);失敗了,我只剩下一天的時間可以趕回德黑蘭並且買機票迅速離開伊朗。

反正不賭白不賭,就這位波蘭朋友在伊朗-阿富汗海關被誤認是簽證過期的經驗而言,伊朗海關應該比阿富汗海關還要來的好說話,所以不擔心不能出境的事情。

 

從德黑蘭做過夜車,凌晨四點抵達馬里萬市區。

和司機一番溝通,司機直接問我要不要在巴士裡頭等到早上,反正他也是要開回終點站,等天亮了要再開車回德黑蘭。

 

約莫九點,換乘大巴直接抵達邊境。開始了過境流程。

伊朗海關告訴我,他不先幫我蓋離境章,請我先到河對岸的伊拉克海關處問能不能拿簽證。

如果可以,先回來蓋完離境章再走;如果不行,就是直接從馬里萬離開。

殊不知到了伊朗最後一關,士兵把我擋了下來。經過一番交談,我才順利抵達伊拉克的邊境警察局,詢問最新的簽證資訊。

 

警察局櫃台內有一份國家名單,上面清楚載明台灣和中國護照持有者不得於邊境取得簽證。

鐵證如山,我也不能多說什麼。

邊境警察局的警察寫了填了一張單子,上頭應該是寫過境失敗,必須撤回原所在國家。

就這樣,這次的伊拉克入境之行就此結束。

 

但在這裡要和大家分享的是!

 

伊朗海關透漏一項消息,那就是在克爾曼沙赫(Kermanshah)有領事館可以發"伊拉克觀光簽證"給背包客們,他希望我如果想繼續旅程,可以去那裡試試看。

所謂的"伊拉克觀光簽證"意謂著,不僅是庫德斯坦自治區(因為上述故事中所提到的是此自治區自行發放的簽證),是整個伊拉克都可以拜訪,包含絲路中東大城 - 巴格達和惹怒上天的罪惡之城 - 巴比倫。

這個消息的確十分振奮人心,於是撥了通電話給在克爾曼沙赫的朋友。

"But all the office would be closed for 5 days for holidays."

這五天正好是新年過後的另一段大假期,在克爾曼沙赫的各相關辦公室,包括我想要延簽的辦理處也是。

 

這或許是個徵兆,回家的時刻到了的徵兆。

 

另外,在烏爾米耶和大不里士,是可以辦理土耳其紙本簽的!不想要搭飛機入境的朋友們可以在這兩個地方取得簽證,由陸路進入土耳其。

 

駐德黑蘭的土耳其大使館是不可能讓背包客取得土耳其簽證的,已親自拜訪多次,皆失敗。

 

 

Visa for Iraq:

If you are USA or EU passport holders,don't worry,you could definitely acquire visa at borders for sure.

If you are TW or CN passport holders,you must apply visa in advance!No visa will be issued at borders.

It's said that you could acquire Iraqi visa on the internet,which I checked,only availble for business visa,not tourist one.If you need T-visa,please consult any embassy or consulate in your country.

The current info I got from the customers at Marivan(Iran)-Penjwin(Iraq) border,they said that I could go Kermanshah(Iran) to ask the consulate there to acquire T-visa.They heard some tourists acquire T-visa there but not sure it's the same or not now.

 

Visa for Turkey:

As we know,the tourist visa for Turkey,since 2012,had already become E-visa in the sake of convenience.But for land-passing travelers like us,it's not a good news at all.

If you search the internet,you'll bunch of info of coming to Iran from Turkey but not vice versa.You won't see any info about the reversed way.

As far as I know,you definitely can NOT acquire Turkey visa in Tehran because they always make excuses and have no idea about foreigners to acquire it.So don't waste your time and get to Tabriz or Orumiyeh,to the consulates there to apply it.

Most people they go from Iran to Turkey but not the other direction,I hope this info could be useful.After all,I spent such a time to acquire this.

arrow
arrow

    斑馬 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()